Italská astronautka Samantha Cristoforetti je nejšťastnější žena na světě. Ve stavu bez tíže totiž nemusí nést z generace na generaci předávané břímě žen pobývajících v gravitačním poli. Ve vesmíru nemusí mýt nádobí, vařit pro celou rodinu ani věšet prádlo. V opačné situaci se nachází ženy, pro které má italština název badante, pečovatelky na plný úvazek, jež se na úkor vlastní sebepéče starají o druhé, o nemohoucí. Je tedy gravitace jenom jevem fyzikálním, nebo se podílí na jevech společenských, psychologických a politických? Estonská umělkyně Kristina Norman konfrontuje gravitaci s příběhy ukrajinských badante, pracovních migrantek, které stovky kilometrů od svých domovů pečují o italské babičky a dědečky. Multimediální dokumentární performance je v podání Norman intimní a citlivou zkušeností. Ukazuje hrdinky všedního dne v jejich absolutní autentičnosti. Každá žena je svá a každá se potýká s nekompromisní tíhou gravitace.
Po představení veřejná moderovaná diskuse.
Uvedení na Bazaar Festivalu v Praze podpořilo Ministerstvo kultury Estonska a Velvyslanectví Estonské republiky.
Autor, performance: Kristina Norman
Dramaturgie: Laur Kaunissaare
Kamera: Erik Norkroos
Choreografické poradenství: Joanna Kalm, Karolin Poska
Hudba: Jēkabs Nīmanis
Světla: Oliver Kulpsoo
Dále se podíleli: Isadora Angelini, Ivana Abbondanza, Halina Fomiceva, Liubov Sandulovych, Nataliya Sandu, Victoria Bilivska, Mariia Filonenko, Mayya Romashchenko, Rina Pancaldi
Speciální poděkování: Piersandra di Matteo, Cosetta Nicolini, Maria Rita Palumbo, Anna Tomesani, Mariya Fedoryshyn, Meelika Ebrok, Meelis Muhu
Překlady: Maarja Kangro, Tom Karik, Pearu Helenurm
Fotky: Epp Kubu, Erik Norkroos
Podpořili: Cultural Endowment of Estonia, Ministry of Culture of Estonia
Koprodukce: Kanuti Gildi SAAL, Santarcangelo festival, New Theatre Institute of Latvia, Emilia Romagna Teatro Fondazione/Atlas of Transitions Biennale project Create to Connect -> Create to Impact supported by EU
Délka: 90 min
Jazky: angličtina + CZ titulky
Kristina Norman je estonská umělkyně, jejíž záběr sahá od videoinstalací až po performance. Středobodem jejího zkoumání je kolektivní paměť a tenké hranice mezi osobním a veřejným v kontextu politiky těla a bytí. Již dvakrát reprezentovala Estonsko na výtvarném Benátském bienále, naposledy v roce 2022 s projektem Orchidelirium Expanded. Norman & Supriyanto reflektujícím odkazy kolonialismu východoevropské perspektivy.