SLAVNOSTNÍ ZAHÁJENÍ FESTIVALU
DOUBLE BILL
Magda Szpecht / ÆFEKT (PL):
Ona stojí uprostřed bojiště
&
Yuliia Lopata a Gala Pekha (UA): COSSACHKA

  • datum: 20 března, 2025
  • čas: 19:00
  • místo: ARCHA+
  • druh události: Divadelní a taneční představení + diskuze po představeních
vstupenky

Slavnostní zahájení festivalu Bazaar 2025. Ročník s tématem „Čí tělo je moje tělo?” nabídne během jednoho večera dvě premiéry: světovou premiéru nového díla Magdy Szpecht a vůbec první představení mimo Ukrajinu novinky kyjevských tanečních tvůrkyní Galy Pekhy a Yulii Lopaty.

Magda Szpecht sleduje v přímém přenosu proměnu umělkyně ve vojačku a skrze osobní výpověď rekonstruuje každodenní realitu války a hledá odpověď na otázku "Čí tělo je její tělo?". Její dokumentární divadlo spolu s představením ukrajinských tvůrkyň COSSACHKA zahajuje 11. ročník Bazaar Festival. Otevřete s námi další ročník Bazaar festivalu.


Ve třetím roce totální války ji potkáváme někde na frontě. Složila přísahu a nyní je vojačkou. Není cesty zpět. Spolubojovnice, divadelní režisérka, sestra. V exilu představovala západní společnosti osud své země, až nakonec vzala věci do vlastních rukou a následovala své srdce do svého rodného města, aby se postavila nepříteli a realitě, kterou obnáší práce v armádě.

Ona stojí uprostřed bojiště“ vypráví příběh o přátelství, idealismu a trvalé oddanosti válce navzdory její ničivé povaze. Představení je kompozicí složenou z nových pohledů na válku, volně dostupných zpravodajských dat, soukromé korespondence a zvukových stop, které rezonují i v těch, jež mají otupělé emoce. Je vytvořeno z vyjádření pocitů jedné sestry, která jde do války a potřebuje (vaši) podporu.

Přestože mobilizace žen není povinná, jejich počet od roku 2014 roste – v roce 2024 dosáhl počet žen, které vstoupily do armády, minimálně 67 tisíc. Jejich hrdinství a nasazení  při obraně země prokazuje, že moderní válka má v sobě stále více ženství. Výrazný nárůst počtu vojákyň v prvních liniích a žen podporujících válečné úsilí mnoha způsoby (včetně odminování země, obrany proti bezpilotním letounům, v civilních i zdravotnických službách) zároveň otevírá novou kapitolu i na jiném bojišti – za sebeurčení a rovnost žen v ukrajinské společnosti.

Ona stojí uprostřed bojiště“ (2025) je divadelním dílem Magdy Szpecht, které se prolíná třetím rokem totální války na Ukrajině. V performativní přednášce „Cyber ​​Elf“ z roku 2022 se umělkyně vrátila ke své původní profesi – žurnalistice – a pomocí nástrojů kyberaktivismu bojovala proti ruským trollům a fake news. V reálném čase tak ukázala, jak se lze zapojit do konfliktu a pomoci Ukrajině v jejím boji za svobodu. V estonském představení „Spy Girls“ (2024) Szpecht zapojila hereckou skupinu do podvratného, ​​kolaborativního zpravodajského úsilí v online světě, aby se dozvěděla názory nepřátel a také jejich motivaci. Sváděním vojáků na ruskojazyčných seznamkách se protagonisté snažili dozvědět něco nejen o jejich osobních příbězích, ale především o cílech a umístění v první linii. Všechny tyto projekty spojuje neutuchající závazek vůči sousední Ukrajině a fungují na pomezí forenzního divadla, žurnalistiky a kyberaktivismu.

Délka: 60–80 minut
Divadelní představení proběhne v anglickém jazyce s českými a ukrajinskými titulky.

Upozornění: V inscenaci se používá stroboskopické světlo, které není vhodné pro diváky s epilepsií.

Tvůrčí tým

Režie, koncept, rešerše: Magda Szpecht

Spolupráce (na frontě): Anonymous Artist

Účinkuje: Agata Różycka

Dramaturgie: Szymon Adamczak

Set & umělecký design, kostýmy a video: Karolina Pawelczyk

Video: Karolina Pawelczyk, Michał Rogulski

Hudba: Krzysztof Kaliski

Produkce a kreativní spolupráce: Michal Rogulski

Vzniklo v koprodukci: Bazaar Festival, ÆFEKT Productions a Dramatyczny Theatre ve Varšavě

Strategický partner: Adam Mickiewicz Institute

Česká premiéra: 20. března 2025 na Bazaar Festivalu v ARŠE+

Polská premiéra: 16. května 2025, Dramatyczny Theatre ve Varšavě

Festival spolupořádá Institut Adama Mickiewicze v rámci mezinárodního kulturního programu polského předsednictví v Radě Evropské unie 2025 a je spolufinancován polským Ministerstvem kultury a národního dědictví.

--------------------

Taneční představení COSSACHKA poukazuje na ženskou odolnost tváří v tvář násilí, které z těl činí bojiště i zbraň. Yuliia a Gala se inspirovaly legendou o amazonkách a zkoumají sílu ženství v časech krize, kdy je otázka „Čí tělo je moje tělo?“ velmi aktuální.


Tanečnice, hudebnice a výtvarnice z Ukrajiny propojují současný tanec, živou elektronickou hudbu a zpěv v performativním rituálu ženské odolnosti. COSSACHKA se noří do kolektivní zkušenosti ženství v časech krize – vznikla v ohni války, kdy se mnoho žen chopilo zbraně nebo se postavilo do první linie aktivismu.

Název odkazuje na legendu o bojovnicích, amazonkách, které kdysi putovaly po ukrajinských stepích, vlasy spletené do copů (ukrajinsky kosy). COSSACHKA je poetickým zkoumáním identity a odporu, který nespočívá v heroických gestech, ale v neokázalé každodenní síle – držet, přežít, zůstat.

Délka: 55 minut
Představení je jazykově bezbariérové.

Tvůrčí tým

Režie: Yuliia Lopata

Choreografie: Gala Pekha

Tanečnice: Dayana Mankovska, Dana Sarman, Daria Hordiichuk, Viktoria Demydova, Anna Kulchytska

Skladatelka a hudebnice: Olena Shykina

Zpěvačka a performerka: Kateryna Aldoshyna

Kostýmní výtvarnice: Asya Sutyagina

Dramaturgie: Paul Bargetto

Produkce: Polina Bulat

Bezprostředně po představení se uskuteční diskuze s autorkami obou inscenací.

Festival spolupořádá Institut Adama Mickiewicze v rámci mezinárodního kulturního programu polského předsednictví v Radě Evropské unie 2025 a je spolufinancován polským Ministerstvem kultury a národního dědictví.

Bio
Magda Szpecht
je divadelní a operní režisérka, která propojuje současné divadlo s vizuálním uměním, archivními materiály, pohybem a hudbou. Ve své tvorbě kombinuje precizní režijní práci s post-postdramatickými formami a černým humorem. Je absolventkou činoherní režie na Státní divadelní škole Ludvíka Solského v Krakově a také žurnalistiky a sociální komunikace na Vratislavské univerzitě. Její inscenace se dotýkají témat politiky, intimity a (ne)lidských perspektiv, často s důrazem na nové způsoby popisu reality. Po začátku války na Ukrajině v roce 2022 se rozhodla vstoupit do kyberprostoru jako kybernetický elf, bojovala proti dezinformacím a propagandě. Tuto zkušenost přetavila do inscenace Kybernetický elf (2022), kterou Bazaar uvedl v minulém roce. Zkušenost znovu rozvíjí i ve svém novém projektu Spy Girls (2024). Její práce rozostřují hranice mezi divadlem, aktivismem a digitálním prostorem a hledá způsoby, jak uměním reagovat na svět v pohybu.

------------

Projekt COSSACHKA iniciovala režisérka Yuliia Lopata ve spolupráci s kyjevským nezávislým kolektivem současného tance PROcontemporary a jeho zakladatelkou, choreografkou Galou Pekha. PROcontemporary funguje již šest let a klade si otázku: Jak tančí moje tělo, když ne tak, jak ho to naučili? Z této myšlenky vyrostla řada tanečních inscenací reagujících na společenská témata, videoprojektů a pohybových laboratoří, které si na Ukrajině získaly široké uznání.

Autorkou hudby a interpretkou je Olena Shykina, absolventka kyjevské školy modulové výměny elektronické hudby, která se věnuje nezávislým uměleckým projektům. Na scéně ji doplňuje herečka a zpěvačka Kateryna Aldoshyna. Kostýmy vytváří Asya Sutyagina, která se věnuje také vytvářením kostýmů pro ukrajinskou filmovou tvorbu.